Hoppa till innehåll

Mer om: Lars Norén

Konflikter, ångest och svårmod, kantat av kärlek och humor. Lars Norén var en förgrundsgestalt för den moderna svenska teatern.

Författaren och dramatikern Lars Norén (1944–2021) har under sin karriär skrivit romaner, poesi och dramatik för både teater, TV och radio. Han gjorde sin författardebut 1963 med diktsamlingen Syrener, snö och betraktades därefter som en av 60-talets originellaste poeter. 1973 debuterade Norén som dramatiker med Fursteslickaren och har under sin karriär blivit landets internationellt mest kända och spelade dramatiker. Norén jobbade som konstnärlig ledare för Riksteatern 1999–2007 och för Folkteatern i Göteborg 2009–2011.

 

Relationer i fokus

Karaktäristiskt för Noréns pjäser är att skildra familjen och relationer hos människor på samhällets botten eller i materiellt ombonade men emotionellt osäkra medel- och överklassförhållanden. Hans tungsinta och relationsproblematiskt orienterade verk ses internationellt som en sinnebild för svenskt svårmod, såsom Strindberg och Bergman.

Hans skarpa blick på den dysfunktionella familjen har blivit så omskriven att det har etablerats som ett eget begrepp; Norénfamilj. 

 

Trilogi om familjen

Kaos är granne med Gud (1983) blev tillsammans med föregångaren Natten är dagens mor (1982) Noréns genombrott som dramatiker och milstolpar i den svenska teaterhistorien, med båda titlar hämtade från slutraden i Eric Johan Stagnelius dikt Vän! I förödelsens stund. Tillsammans med Stillheten (1984) utgör alla tre pjäser en trilogi som till stor del gestaltar hans egen uppväxt.

I mötet mellan familjemedlemmarna finns ett djup av konflikter, ångest, aggression och hat men det kantas samtidigt av kärlek och humor. Karaktärerna har en stark och nära relation till varandra även om det inte innebär ett harmoniskt och kärleksfullt sådant.

 

Väjde inte

Norén väjde inte för att tränga in i det mörka, trasiga och fula – det visade han inte minst med det omdebatterade teaterprojektet 7:3, i vilken tre grovt kriminella med öppet nazistiska åsikter medverkade.

Hans pjäser, liksom hans poesi, är skrivna likt en sorts närmast ändlös intern dialog, inte olikt lyrikens form, och omfattar vanligen hundratals sidor med totala speltider på många timmar. 

Trots att Norén är känd för sin många gånger dystra dramatik genomsyras hans texter av humor. Som konstnär förstod han att genom humorn har vi lättast att blottas för avgrunderna i oss själva. 

Lars Norén avled 26 januari 2021 i sviterna av covid-19. 

 

Text: Carin Robertsson

Publicerad 25 januari 2023