Kvinnliga stjärndramatiker åter på repertoaren
Möt några av Sveriges bästa och mest intelligenta kvinnliga dramatiker från 1880-talet. De var smarta, begåvade, arga och visionära! SPETS är ett flerårigt samarbete mellan Östgötateatern och Riksteatern. Inom ramen för SPETS spelas bl a pjäserna Räddad och Familjelycka på våra scener.
Familjelycka
En fartfylld komedi
En typisk medelklassfamilj i Sverige med fyra tonårsbarn och en mormor. Pappa tror han har koll på läget. Hilma ska gifta sig med en man med ”ett förflutet”. Sally lånar pengar av Erhard för att i smyg studera med en radikal kamrat. Lolo är olyckligt kär i en medelålders Hamlet. Erhard är pank och lånar pengar av föräldrarna, som i sin tur tror att han är ute och slarvar på nätterna. Alla vill dom undvika mamma, som försöker undvika mormor. Medan pappa oundvikligen försöker dölja för sig själv – det som alla egentligen vet – att han blir förd bakom ljuset. Familjelyckans fasad börjar spricka…
Familjelycka är en fartfylld och rapp komedi om den på ytan lyckliga familjen. Trots att det är en pjäs med över 100 år på nacken, beskriver den vilken familj som helst på 2000-talet. Familjelycka är en komedi om generationsklyftor och om det rollspel vi alla håller på med inom familjens gränser för att leva upp till vår föreställning om den lyckliga familjen.
Anne Charlotte Leffler skrev komedin Familjelycka 1891. När hon dog bara ett år senare, hade hon en kort men mycket framgångsrik karriär som både pjäs- och prosaförfattare bakom sig. Det var framförallt som en av det moderna genombrottets centralgestalter hon var känd. Hon drevs av ett starkt intresse för kvinnofrågor. Tidigt vaknade hennes intresse för könsrollsfrågor, äktenskapslagar och kvinnans rätt att förverkliga sig själv. Anne Charlotte Leffler debuterade som dramatiker i början av 1870-talet och var under en lång period den mest spelade svenska dramatikern både i Sverige och utomlands.