Ett spel på liv och död med kärleken som insats. I slutet av 1700-talet, i en intim krets av franska aristokrater, utspelar sig en raffinerad och grym historia.
I centrum står den iskalla Markisinnan de Merteuil och libertinen Vicomte de Valmont, som i en destruktiv kärleksaffär vadslår om unga människors hjärtan. Det blir en tävling där de hänsynslöst förför, förstör och manipulerar människor i sin omgivning. Genom sin erotiska fåfänga krossar de till slut allt och alla omkring sig.
Det har gjorts ett flertal dramatiseringar och inte mindre än fem filmatiseringar som bygger på Choderlos de Laclos rafflande 1700-talsroman Farliga förbindelser. Mest känd är nog Hollywood-versionen från 1988 med Glenn Close, Uma Thurman, Michelle Pfeiffer och John Malkovich.
Om kostymerna
1700-talskostymerna gick i en färgskala från grå till svart med matchande scenografi i en rörelse från mörkt till ljust. Tillsammans skapade detta den helhet som Ulrika Wedin önskade för pjäsen Farliga förbindelser.
- Varje pjäs är sitt eget universum och har sina egna utmaningar. Det gäller att hitta ingångar i varje karaktär, förklarar Ulrika Wedin, som är kostymdesigner och konstnär.
Varje kostyms design och tyg var individuellt kopplade till rollkaraktären. Kostymernas färg bar en tydlig signal om rollens personlighet hela vägen från berättaren i en enkel rak frack i mörkblått till kvinnorna i spetsprydda vida klänningar från toner i grått till en aning rosa.
Att skapa kostymer och scenografi är en lång process med mycket förarbete och research. Kreativiteten växer fram med diskussioner i takt med att allt produceras. Samarbetet med regissören är tätt, liksom med de enormt skickliga hantverkarna på teatern.
- Alla led tillför sin del och i skarvarna händer det mest spännande. Teater är allkonstverk, säger Ulrika.
Och efter mer än 25 år med hyllade uppdrag på teatrar runtom i Sverige vet hon precis vad det handlar om.